Kenduri 'Gunting Rambut' ...Adelia Damea Ahmad







Salam...


24 April tu..my sis in law slamat melahirkan cahyamata ke2....A girl & means sepasang suda anak diorg...Yg abang nama Asyraf Daniel almost 2yrs..


1 aribulan lima tu kenduri 'gunting rambut' atau 'cukur jambul' new baby ni..Actualy diorg my sil ni tgl d KM tp dia mo b'salin d KB so dekat ngan mil yg mimang bekas bidan & banyak pengalaman.


Adat 'cukur jambul' ini biasa dilakukan pada hari ketujuh selepas bayi dilahirkan (ikut kemampuan orangla juga kan). Untuk menjalankan upacara tersebut beberapa kelengkapan disediakan iaitu sebuah dulang berisi tiga mangkuk atau piring yang berisi air tepung tawar, beras kunyit dan bertih. Sebiji kelapa muda dipotong bahagian kepalanya dengan potongan berkelok-kelok siku seluang untuk dijadikan penutup. Airnya dibuang dan diganti dengan sedikit air sejuk.




Lazimnya, semasa adat ini dijalankan akikah turut diadakan. Dari segi syarak, akikah membawa pengertian menyembelih ternakan pada hari ke tujuh selepas anak dilahirkan. Akikah sunat dilakukan pada hari ketujuh kelahiran iaitu boleh dijalankan serentak dengan adat mencukur rambut dan adat memberi nama. Namun ia juga boleh dilakukan pada hari yang lain. Untuk baby Adelia ni ada juga kambing disembelih tp bkn tuk akikah sb ndk sempat sil's hubby cr kambing yg ngam2 tuk akikah (suma blum layak) so kambing tu tuk makn kenduri jak...

0 comments: